Spausdinti    |    VERSIJA NEĮGALIEMS
English
Pertvarkoma Vaiko teisių gynimo sistema. Kas naujo?
2018-03-14

Nuo šių metų liepos 1 dienos įsigalios  prevencinės ir kitos pagalbos vaikui ir šeimai organizavimo tvarka, kad vaikui ir šeimai būtų užtikrinama nuosekli, individuali ir planinga prevencinė ir kompleksinė pagalba, kuri bus teikiama vadovaujantis bendru Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu patvirtintomis Savivaldybės bendro darbo su šeimomis organizavimo ir koordinavimo rekomendacijomis, o bendro darbo koordinavimą savivaldybėje užtikrins tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius.

Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba  intensyviai ruošiasi šiai, nuo liepos 1 dienos įsigaliosiančiai vaiko teisių apsaugos sistemos pertvarkai centralizuojant šiuo metu savivaldybėse veikiančius Vaiko teisių apsaugos skyrius bei užtikrinant vaiko teisių apsaugą visą parą, t. y. ne tik darbo metu, tačiau ir nedarbo metu, savaitgaliais bei švenčių dienomis. Vaiko teisių gynimo sistema pertvarkoma taip, kad būtų apgintos kiekvieno vaiko teisės ir teisėti interesai per kuo trumpesnį laiką. Pagal Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 36 straipsnio 2 dalį, vaiko teisių apsaugos specialistai į pranešimus apie smurto naudojimą prieš vaiką turės sureaguoti tą pačią dieną, ne vėliau kaip per 6 valandas, o jei tai bus įmanoma – nedelsiant, kad kuo greičiau būtų nutrauktas galimas vaiko teisių pažeidimas bei užtikrinta vaikui saugi aplinka.

Nuo liepos 1 dienos  įsigaliosiančio Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo svarbiausios nuostatos,  užtikrinančios saugesnį vaikų gyvenimą, numatomos šios:

  Sustiprinti pagalbą vaikui ir jo tėvams, susidūrusiems su krizine situacija, užtikrinant jiems reikiamas paslaugas ir kitą būtiną pagalbą. Su vaikais ir šeimomis dirbs tik aukščiausios kvalifikacijos specialistai.

  Vaiko tėvai ar kiti vaiko atstovai pagal įstatymą privalės pasirūpinti, kad vaikas iki 6 metų be objektyvios būtinybės neliktų be vyresnių kaip 14 metų asmenų priežiūros.

  Vaiko teisių apsaugos skyriai bus pavaldūs centrinei institucijai, kuri užtikrins šių teritorinių skyrių darbą pagal vieningus standartus.

   Bus teikiama išankstinė pagalba vaiką auginančiai šeimai: informacinė, prevencinė, konsultacinė, paslaugos pagal  poreikį konkrečiam vaikui ir jo šeimai, kurioje pastebima, kad vaikas turi atitinkamų problemų. Informaciją apie tokius vaikus turės pateikti visos, kurių darbas susijęs su vaikais,  institucijos, įskaitant pediatrus, kitus medikus. Šią pagalbą organizuos socialinės paramos centrų socialiniai darbuotojai. Į šiuos centrus tiesiogiai galės kreiptis tėvai ir savo iniciatyva, kai jiems reikės tokios pagalbos.

Teritorinė vaiko teisių apsaugos tarnyba, gavusi pranešimą,  privalės ne ilgiau kaip per 3 dienas inicijuoti vaiko atvejo tyrimą, savivaldybė turės paskirti atvejo vadybininką kiekvienam smurto prieš vaiką atvejui. Atvejo vadybininkas  turės teisę pasitelkti ir kitus specialistus, o su šeima dirbs pagal konkretų Pagalbos vaikui ir šeimai planą.

   Jei su krize susidūrusiai šeimai, kurios vaikui nustatyta laikinoji globa, teikta pagalba per metus bus nerezultatyvi, visais atvejais turės būti organizuojamas vaiko atvejo posėdis su visais specialistais, kurie dirbo su šeima, ir nusprendus, kad nėra galimybės vaiką grąžinti į šeimą, galės būti sprendžiamas klausimas dėl tėvų valdžios apribojimo teismine tvarka paimant vaiką iš šeimos bei nustatant jam nuolatinę globą arba leidžiant jį įvaikinti.

   Įstatyme numatoma įtvirtinti du grėsmės vaikui lygius:

1. Pirmasis grėsmės vaikui lygis būtų nustatomas, kai teritorinis vaiko teisių apsaugos skyrius nustatytų vaiko funkcionavimo ir socialinės aplinkos rizikos veiksnius bei rizikos veiksnius, susijusius su vaiko tėvais ar kitais jo atstovais pagal įstatymą ir jų santykiais su vaiku, ir kai vaiko tėvai ar kiti jo atstovai pagal įstatymą neužtikrintų vaiko teisių ir teisėtų interesų, tačiau nebūtų nustatytas pavojus vaiko saugumui, sveikatai ar gyvybei.

2. Antrasis grėsmės vaikui lygis būtų nustatomas, kai teritorinis vaiko teisių apsaugos skyrius nustatytų pavojų vaiko saugumui, sveikatai ar gyvybei, kuris būtų susijęs su vaiko funkcionavimo ir socialinės aplinkos rizikos veiksniais bei rizikos veiksniais, susijusiais su vaiko tėvais ar kitais jo atstovais pagal įstatymą ir jų santykiais su vaiku.

Numatyta, kad už vaiko teisių centralizuotos politikos įgyvendinimą atsakys Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Tarnybos padaliniai – teritoriniai vaiko teisių apsaugos skyriai – tiesiogiai gins ir užtikrins vaiko teises bei atstovaus vaiko teisėms ir teisėtiems interesams jiems priskirtoje savivaldybės teritorijos dalyje.

Bus įkurta 11 mobiliųjų komandų – minėtos tarnybos profesionalių specialistų grupių, skubiai suteikiančių ir organizuojančių vaikui ir į krizę patekusiai šeimai individualią ar grupinę medicininę, psichologinę, socialinę, teisinę pagalbą.

Siūloma reglamentuoti ir atvejo vadybininkų veiklą – tai būtų socialiniai darbuotojai, koordinuojantys atvejo vadybos procesą, paskirti savivaldybės socialinių paslaugų įstaigos ar kitos įstaigos, kuriai savivaldybė suteikė įgaliojimus teikti socialines paslaugas šeimoms toje savivaldybėje.

Nustačius vaiko buvimą jam nesaugioje neutralioje aplinkoje, kuri kelia pavojų vaiko saugumui, sveikatai ar gyvybei, vaikas būtų skubiai paimamas iš jam nesaugios neutralios aplinkos.

  Kiekvienu konkrečiu atveju būtų sudaromas atvejo vadybos planas, kurio metu būtų analizuojama situacija šeimoje, tėvų pastangos spręsti krizę ir būtų priimamas sprendimas dėl tolimesnės vaiko ateities.

 

Jurgita Čeponytė- Sušinskienė, rajono savivaldybės administracijos

Vaiko teisių apsaugos skyriaus vyr. specialistė

Atgal Spausdinimo versija Siųsti draugui Archyvas
Dalintis